PLAN WYCHOWAWCZY FILII
ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 1
NA ROK SZKOLNY 2013/2014
Wstęp
Program wychowawczy dla Filii Zespołu Szkół Specjalnych nr 1 w Świeciu opracowany został w oparciu o rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2002r. Nr 51, poz.458, oraz z 2003r. Nr 210, poz.2041) z późniejszymi zmianami.
Cele wychowawcze placówki obejmującej oddziały : VI- Psychiatrii Sądowej o Wzmocnionym Zabezpieczeniu oraz VII- Psychiatrii Dzieci i Młodzieży :
1. Zapewnienie wychowankom hospitalizowanym ciągłości edukacji oraz możliwości nadrobienia i opanowania braków w zakresie wiadomości i umiejętności szkolnych, wspomaganie procesu leczenia i przygotowanie chorego dziecka do zadań jakie czekają na niego po wyjściu ze szpitala.
2. Ułatwienie powrotu do szkół macierzystych.
3. Przezwyciężanie, ograniczanie i kompensowanie ujemnych stron pobytu dziecka w szpitalu.
4. Umożliwienie wszechstronnego rozwoju uczniów z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
5. Kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich i prozdrowotnych.
6. Rozwijanie samodzielności i kreatywności.
|
|
|
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
TERMIN REALIZACJI |
I Sfera intelektualna |
1.Nadrobienie i opanowanie przez dzieci braków w zakresie wiadomości i umiejętności szkolnych;
2.Kształtowanie i rozwijanie umiejętności intelektualnych;
3.Kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości i przeżyć;
4.Pomoc w odkrywaniu własnych zdolności i predyspozycji;
5.Motywowanie wychowanków do pracy w celu osiągania sukcesów w sferze dydaktyczno-wychowawczej; |
- wnikliwa analiza diagnostyczna warunków psychofizycznych oraz stanu chorobowego dziecka; -ustalenie zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w oparciu o aktualne możliwości i umiejętności dziecka, diagnozę lekarską i psychologiczną; -stosowanie wewnętrznego systemu oceniania opartego o stopień przyswojenia wiadomości i umiejętności szkolnych; -praca oparta na niezaburzonych funkcjach dziecka przy jednoczesnym usprawnianiu funkcji pozostałych;
- położenie nacisku na różnorodność metod realizacji treści programowych podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych; - poszerzanie i utrwalanie wiadomości szkolnych na zajęciach wychowawczych; - inspirowanie do odkrywania własnych uzdolnień i predyspozycji, wdrażanie do dzielenia się zdobytą wiedzą i umiejętnościami;
- czytanie lektur szkolnych na zajęciach wychowawczych ustalonych wcześniej z nauczycielem polonistą; - zajęcia biblioteczne (możliwość wypożyczenia książki i czytania na oddziale podczas pobytu w szpitalu; - możliwość czytania książek na zajęciach wychowawczych;
- udział w kołach zainteresowań: koło małych form teatralnych, koło wokalno taneczne, koło informacyjne, koło informatyczne, koło matematyczne, koło krajoznawcze, koło sportowe, koło historyczno-geograficzn-przyrodnicze, koło misyjne, koło przyrodnicze, koło plastyczne;
- odnotowywanie zaangażowania pracy dziecka w raporcie oddziału; - ustne pochwały na codziennych zebraniach społeczności; - informowanie rodziców i personelu medycznego o postępach dziecka w nauce i zachowaniu;
|
nauczyciele i wychowawcy
nauczyciele
nauczyciele i wychowawcy
wychowawcy
wychowawcy opiekunowie kół
nauczyciele i wychowawcy
|
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok cały rok
cały rok
|
II Rozwój emocjonalny |
Pomoc dziecku w adaptacji do warunków szpitalnych (oddz.6i7); |
- nawiązanie z wychowankami bliskich i życzliwych relacji interpersonalnych poprzez stwarzanie atmosfery sprzyjającej ufnemu bezpośredniemu zwracaniu się dzieci do grona pedagogicznego z prośbą o pomoc, rady czy wyjaśnienia; - wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną (pomoc w pisaniu listów, wysyłaniu korespondencji, telefonowaniu); - otoczenie szczególną opieką dzieci nie mających kontaktu z rodziną; |
nauczyciele i wychowawcy
|
cały rok
|
III Rozwój moralno-duchowy |
Kształtowanie postaw tolerancji religijnej; |
- lekcje religii (oddział 6i7); - regularny udział dzieci w nabożeństwach, mszach św. (oddział 7) - udział w spotkaniach z księdzem na oddziale (oddział 6i7); - otoczenie opieką pobliskiego cmentarza (oddział 7); - udział w uroczystościach i imprezach obchodzonych z okazji świat Bożego Narodzenia i wielkanocnych (oddz.7);
|
nauczyciele i wychowawcy
nauczyciele i wychowawcy
|
cały rok
cały rok
|
IV Rozwój społeczno-kulturalny |
1.Kształtowanie umiejętności współżycia w środowisku społecznym; 2. Funkcjonowanie w zespole klasowym;
3. Funkcjonowanie w oddziale;
4. Integracja ze środowiskiem lokalnym (oddz.7) |
- lekcje przedmiotowe (oddz.6i7); - uwzględnianie indywidualnych zainteresowań wychowanków poprzez organizację zajęć w kołach zainteresowań koło
- stwarzanie klimatu zachęcającego do spędzania czasu wolnego w atmosferze odprężenia i swobody (oddz.6i7); - stymulowanie ogólnej aktywności dzieci i przeciwdziałanie zanikowi własnej inicjatywy, samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i innych(oddz.6i7); - zaspokojenie potrzeb społeczno-kulturalnych dzieci poprzez wybór przez nie różnych form spędzania czasu wolnego (oddz.6i7); - systematyczne treningi kształtowania umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się na zajęciach dydaktyczno-wychowawczych wobec kolegów i nauczycieli (oddz.6i7); - odpowiednie zachowanie się podczas spacerów oraz w miejscach publicznych (oddz.7); - wyrabianie nawyków dyscypliny indywidualnej i grupowej (oddz,6i7); - wspieranie wychowanków w poszukiwaniu dróg realizacji swoich planów związanych z życiem rodzinnym i zawodowym (oddz.6i7);
- wdrażanie do przestrzegania zasad kultury osobistej (oddz.6i7); - używanie zwrotów grzecznościowych do kolegów i personelu medycznego (oddz.6i7); - stosowanie w oddziale młodzieżowym systemu kar i nagród opracowanego przez psychologa oddziału; - dbałość o higienę ciała rano i wieczorem (oddz.6i7); - dbałość o porządek i czystość najbliższego otoczenia (oddz.6i7); - służenie radą i pomocą osobom słabszym i młodszym (oddz.6i7); - kulturalne spożywanie posiłków, porządkowanie miejsca po spożyciu posiłku (oddz.6i7);
- organizowanie imprez okolicznościowych na forum środowiska lokalnego; - udział w konkursach organizowanych przez instytucje kulturalno-oświatowe;
|
opiekunowie kół
nauczyciele i wychowawcy
nauczyciele i wychowawcy
wychowawcy
|
cały rok
cały rok
cały rok
cały rok
|
V Rozwój zdrowotny |
1. Kształtowanie i stosowanie zasad zdrowego stylu życia;
a) bezpieczeństwo i pomoc
b) żywność i żywienie
c) aktywność ruchowa, praca i wypoczynek |
- poznanie praw i obowiązków pacjenta i ucznia w oddziale (oddz.6i7); - zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa oraz przewidywanie skutków niewłaściwego postępowanie podczas zabaw (oddz.7); - zabezpieczanie ran (oddz.6i7); - rozpoznawanie czynników chroniących i czynników ryzyka wpływających na zdrowie fizyczne i psychiczne (oddz.6i7); - kształtowanie postawy świadomego unikania używek (oddz.6i7); - poznanie składników odżywczych i ich roli w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu (oddz.6i7); - urozmaicanie i regularność posiłków, estetyka ich spożywania (oddz.6i7);
- spożycie i wydatkowanie energii, zabawy ruchowe , rekreacja (oddz.6i7); - wspomaganie harmonijnego rozwoju fizycznego i psychofizycznego (oddz.6i7); - ćwiczenia kształtujące i korygujące postawę ciała oraz stymulujące rozwój układu ruchowego, oddechowego, krążeniowego (oddz.6i7); - organizowanie i uczestniczenie w zabawach i zawodach z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa i fair-play (oddz.6i7);
|
pracownik promocji zdrowia, wychowawcy
nauczyciel biologii, wychowawcy
nauczyciel w-f, wychowawcy
|
cały rok
cały rok
cały rok
|
|
Ścisła współpraca grona pedagogicznego z personelem medycznym mająca na celu wnikliwą analizę przyczyn hospitalizacji dziecka (oddz.7)
|
- regularne zebrania analityczno-diagnozujące; - poznanie sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka, oraz jednostki chorobowej; - poznanie intelektualnych możliwości dziecka dzięki badaniom psychologicznym; - wspólne ustalanie oddziaływań wobec uczniów wulgarnych i agresywnych; - informowanie personelu medycznego o postępach dziecka w nauce i zachowaniu; - ustalenie form dalszej edukacji wobec poszczególnych dzieci; |
nauczyciele i wychowawcy |
cały rok |