PROGRAM PROFILAKTYKI SZKOLNEJ
NA ROK SZKOLNY 2013/2014
DLA ODDZIAŁU DZIECI I MŁODZIEŻY
oraz
ODDZIAŁU PSYCHIATRII SĄDOWEJ O WZMOCNIONYM ZABEZPIECZENIU
Ogólne założenia programu:
Integralnymi częściami procesu edukacji są: nauczanie, kształcenie umiejętności i wychowanie. Program profilaktyczny uwzględniający uczenie ważnych umiejętności psychologiczno- społecznych musi być spójny z programem wychowawczym placówki.
Wychowanie jednakże nie może sprowadzać się tylko do rozwijania umiejętności. To przede wszystkim przekazywanie wartości , norm moralnych i społecznych.
Działania profilaktyczne są ważne i potrzebne, ale istotna jest kryjąca się za nimi podstawa, czyli to, jaką przyjmuje się koncepcję człowieka i ku czemu steruje się jego zachowania. Mają one zapobiegać niepożądanym zjawiskom w rozwoju jednostki i skupiać się na przeciwdziałaniu złu. Muszą być planowe i uwzględniać wczesną profilaktykę, tzw. pierwszorzędową, mającą na celu promocję zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji nikotynowej, alkoholowej czy narkotykowej.
Podstawy prawne
Szkolny program profilaktyki powstał w oparciu o następujące dokumenty prawne obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w naszej szkole:
- Konwencja Praw Dziecka z dnia 20 listopada 1989r., ratyfikowana przez Polskę 30 kwietnia 1991r.;
- ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października1982r.;
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawi szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem;
-Statut Szkoły;
- Plan Wychowawczy Filii;
- Regulamin Oddziału Psychiatrii Sądowej o Wzmocnionym Zabezpieczeniu;
Cele Programu Profilaktyki Szkolnej:
- ochrona uczniów przed zagrożeniami;
- reagowanie na pojawiające się zagrożenia;
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań;
- zapobieganie i przeciwdziałanie uzależnieniom;
- pomoc w rozwijaniu zdolności do samokontroli oraz zachowań asertywnych;
- osłabienie czynników ryzyka przez dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych;
- propagowanie zdrowego stylu życia;
Dział programu
Cele do realizacji
Sposób realizacji
Osoby odpowiedzialne
I. Profilaktyka uzależnień
II. Eliminowanie przejawów agresji i przemocy wobec drugiej osoby;
III. Kształtowanie prawidłowych postaw interpersonalnych;
IV. Promowanie zdrowego stylu życia i alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego;
- Dostarczanie wiedzy o szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania środków psychoaktywnych.
- Ponoszenie konsekwencji w przypadku łamania prawa przez nieletnich.
- Nauka podejmowania decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności odmawiania.
- Nabycie umiejętności umożliwiających samostanowienie i obronę własnych praw.
- Propagowanie świadomego wybierania programów telewizyjnych i komputerowych.
- Obchody światowego Dnia Zdrowia.
1. Utrwalanie zachowań asertywnych.
2. Nauka alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów.
3. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami;
4. Kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych uczniów podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz podczas przerw.
5. Podnoszenie kultury słowa; eliminowanie wulgaryzmów ze słownictwa ucznia;
6. Postępowanie policji w przypadku agresji i przemocy wśród nieletnich oraz ponoszenie konsekwencji w przypadku łamania przez nich prawa;
7. Zadania i rola społecznego kuratora sądowego w przypadku dokonania przez nieletniego czynu zabronionego;
1. Nauka umiejętności radzenia sobie z emocjami;
2. Ćwiczenia empatyczne;
3. Kształtowanie postaw altruistycznych;
3. Wzmacnianie poczucia własnej wartości;
4. Kształtowanie właściwych postaw moralnych uczniów poprzez ukazywanie odpowiednich wzorców;
5. Kształtowanie poprawnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
1. Uświadomienie uczniom konieczności dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne;
2. Dbanie o higienę ciała i umysłu;
3. Promowanie zasad zdrowego odżywiania się;
4. Dbałość o higienę jamy ustnej;
5. Promowanie zachowań proekologicznych;
6. Wdrażanie do aktywnego wypoczynku i rekreacji;
7. Kultura czasu wolnego;
- realizacja wybranych programów profilaktycznych (np. Tak czy Nie);
-referaty, prelekcje nauczycieli i wychowawców;
- udział w dramach podczas zajęć wychowawczych;
- spotkania z pracownikiem Biura Promocji Zdrowia;
- spotkania z funkcjonariuszem policji;
- filmy wideo, płyty DVD, broszury i ilustracje związane ze szkodliwym stosowaniem papierosów na organizm człowieka;
- gazetki, plakaty z okazji światowego dnia bez papierosa;
- udział w konkursach organizowanych przez Biuro Promocji Zdrowia oraz inne instytucje;
- udział w zajęciach „Terapii Wychowawczej”;
- spotkania z pracownikiem Biura Promocji Zdrowia;
-prelekcje, dyskusje, scenki tematyczne, drama;
- konsekwentne stosowanie oddziaływań terapeutyczno- wychowawczych podczas zajęć szkolnych;
- udział w kołach zainteresowań;
- spotkania z funkcjonariuszem policji;
- spotkania z kuratorem sądowym;
- pogadanki; dyskusje na zajęciach wychowawczych oraz godzinach do dyspozycji wychowawcy;
- integrowanie uczniów na zajęciach wychowawczych z dramy (np. zaufaj drugiej osobie; mówimy sobie miłe rzeczy);
- udział w zajęciach z „Terapii Wychowawczej”;
- udział w montażach słowno- muzycznych kształtujących poczucie własnej wartości;
- pogadanki na zajęciach wychowawczych promujących zdrowy styl życia;
- prelekcje i dyskusje podczas godzin do dyspozycji wychowawcy klasy;
- spotkania z pracownikiem Biura Promocji Zdrowia;
- udział w konkursach organizowanych przez różne instytucje;
- montaże tematyczne;
- nauczyciele;
- wychowawcy;
- pracownik Biura Promocji Zdrowia;
- funkcjonariusz policji;
- nauczyciele;
- wychowawcy;
- pracownik Biura Promocji Zdrowia;
- funkcjonariusz policji;
- kurator sadowy;
- nauczyciele;
- wychowawcy;
- wychowawcy klas;
- wychowawcy;
- pracownik Biura Promocji Zdrowia.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
W wyniku działań profilaktycznych uczeń potrafi:
- radzić sobie w sytuacji przemocy, stresu i zagrożenia;
- być asertywnym;
- zna konsekwencje zażywania narkotyków, palenia, picia i wpływu używek na własne zdrowie;
- prowadzić zdrowy styl życia;
- ocenić swoje możliwości i szanse na przyszłość;
Opracowanie: mgr Magdalena Krzyżanowska
mgr Bogusława Linda- Jakubowska