KOŁO LOGORYTMICZNE
Zajęcia logorytmiczne odbywają się jeden raz w tygodniu w wymiarze 1 godziny.
W zajęciach uczestniczą uczniowie zespołów edukacyjno-terapeutycznych na poziomie szkoły podstawowej.
Nauczyciel prowadzący zajęcia - logopeda mgr Joanna Wernik.
Cel nadrzędny zajęć:
Wspieranie wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia (intelektualnego, fizycznego, estetycznego).
Cele szczegółowe:
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej (umiejętności uważnego słuchania innych, rozumienia drugiej osoby, budowania wypowiedzi),
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktów społecznych i zabawy z rówieśnikami,
- rozwijanie zasobu pojęć ,
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
- podnoszenie sprawności fizycznej, zaspokojenie potrzeby ruchu i wydatkowania energii
Zadania:
1. Ćwiczenia rytmiczne:
- wykonywanie elementarnych podstaw ruchu - postawa stojąca, siad (skrzyżny, klęczny, rozkroczny), chód (przodem, tyłem, bokiem, ze wspięciem na palce, na piętach), bieg (rytmiczny, z unoszeniem kolan, z wymachem nóg do tyłu), skoki (obunóż, na jednej nodze, przeskoki), obroty (dookoła własnej osi, w kółeczkach),
- dostosowywanie rodzaju ruchu do słyszanej muzyki,
- próby naśladowania rytmu melodii w różny sposób: klaskaniem, tupaniem, grą na instrumentach muzycznych (np. bębenek)
2. Ćwiczenia dynamiczne (określające siłę natężenia dźwięku "głośno-cicho"):
- określanie natężenia siły dźwięku ("głośno-cicho"),
- prawidłowe reagowanie ruchem na zmiany dynamiki w muzyce,
3. Ćwiczenia na wyczucie tempa (agogiczne):
- określanie tempa muzyki ("wolne-szybkie"),
- przystosowywanie swoich ruchów do tempa muzyki
4. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne:
- nauka wydychania powietrza przez usta, np. dmuchanie na skrawki papieru;
- wydłużanie fazy wydechu i nauka regulacji gospodarowania powietrzem, np. zawody - czyja piłeczka ping-pongowa dłużej się toczy,
- ćwiczenia oddechowo-artykulacyjne,
- odczuwanie przyjemności i uspokojenia podczas relaksacji
5. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (język, wargi, żuchwę, podniebienie miękkie)
6. Ćwiczenia hamujące i pobudzające:
- prawidłowe reagowanie ruchem (np. baczność) na elementy hamujące (np. przerwa w muzyce) oraz na część pobudzającą (pojawienie się muzyki) - marsz dzieci po linii koła
7. Ćwiczenia słuchowe:
- rozpoznawanie źródła dźwięku, np. przelewanie wody w kubeczkach, szelest papieru;
- rozpoznawanie odgłosów różnych rzeczy potrząsanych w zamkniętym pudełku (guziki, groch, kasza);
- rozpoznawanie odgłosów instrumentów muzycznych, np. bębenek, grzechotka, trąbka, kołatka;
- szukanie źródła dźwięku, np. szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika;
- różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt, pojazdów, zjawisk przyrody (dźwięki odtwarzane z taśmy magnetofonowej);
- rozpoznawanie poszczególnych osób po głosie,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego (np. podział wyrazów na sylaby)
8. Ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała i przestrzeni:
- wskazywanie i nazywanie poszczególnych części ciała i kierunków w przestrzeni,
- rozwijanie świadomości prawej i lewej strony ciała
9. Ćwiczenia słowno-rytmiczne
- rytmizowanie mowy (np. imiona kolegów) wykorzystując instrumenty muzyczne (bębenek, grzechotka),
- rymowanki, wyliczanki, wierszyki
10. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
- Odtwarzanie ruchem (np. palcem, ręką, ołówkiem) wzoru graficznego w rytmie jednocześnie śpiewanej piosenki,
11. Ćwiczenia rozwijające zasób słownictwa - zabawy tematyczne; zabawy konstrukcyjne; oglądanie ilustracji, książek, czasopism; zabawy słowne - zagadki, rymowanki, wyliczanki, wierszyki, piosenki dziecięce; zabawy w teatrzyk; zabawy dydaktyczne - domino, puzzle, nawlekanki; ćwiczenia ortofoniczne.
Opracowanie: mgr Joanna Wernik